Niets lijkt LVMH te deren
Luxegigant LVMH (Louis Vuitton Moët Hennessy) verraste de markt met een bijna 29% hogere omzet over de eerste negen maanden van dit jaar. Met een omzet van 56,5 miljard euro lijkt niets het concern te deren. We nemen een kijkje in de cijfers.
Over de toonbank
De ruim 175.000 medewerkers in 5500 winkels deden in de eerste maanden goede zaken. Vooral koopgrage consumenten in de Verenigde Staten en Europa stuwden de omzetcijfers omhoog. Als we naar de producten kijken, dan zien we meer de luxe tassen en riemen, maar ook horloges en juwelen over de toonbank gaan.
Aanlokkelijk idee voor aandeelhouders
Gunstig aan de cijfers is dat de Chinese consument dit jaar niet eens mee leek te doen. Covid-19 en de overheidsmaatregelen droegen bij aan een van de meest zwakke omzetgroeicijfers in de regio. De verwachting dat deze markt aan gaat trekken als China haar maatregelen versoepelt, is een aanlokkelijk idee voor aandeelhouders.
Rijkste man van Europa
We weten dat het luxesegment waarin het megaconcern van Bernard Arnault, een van de rijkste mensen van Europa, minder cyclisch opereert dan andere bedrijven in de sector Consumenten Duurzaam. De gedachte daarachter heeft te maken met het gegeven dat de rijken der aarde niet minder kopen als het economisch minder gaat. Toch moeten we aannemen dat minder consumenten bereid zijn om iets van de status aan te schaffen. Daarom is het voor de belegger zaak om niet te euforisch te raken. We zoomen daarom graag in op de prestaties over de afzonderlijke kwartalen van dit jaar. Die vallen niet tegen.
Mooie vergelijkingsbasis
Ten opzichte van het derde kwartaal in 2021 is de groei dit jaar 19%. Dat is een mooie vergelijkingsbasis. Waarom? Omdat LVMH ook te maken heeft met seizoenseffecten.
Hoe staat dat in verhouding met eerdere kwartalen? Allereerst zien we in de Verengde Staten een afname van de groei naar 11% (gemiddeld 19%). Ten tweede valt ook de omzet in Europa naar 36% (gemiddeld 43%). Ten derde is Japan nagenoeg gelijk met een omzetgroei va 30% (32% gemiddeld) en als vierde valt op dat enig herstel waarneembaar is in Azië. Daar groeide de omzet met 6%. Het gemiddelde is daar 2%.
Seizoensgebonden koopgedrag
We kunnen dus stellen dat de omzet wel wat minder hard groeit, maar ook dat dit een gevolg is van seizoensgebonden koopgedrag. Analisten hadden een groei van 16% verwacht. Indrukwekkend! Het laatste kwartaal van dit jaar is immers getekend door marktontwikkelingen die van invloed zijn op de koopbereidheid van consumenten.
Zeker over doelstellingen
De onderneming is er zeker van dat doelen dit jaar worden gehaald. Ondanks de ontwikkelingen op de financiële markten en geopolitieke onzekerheden gaat het uit van dubbelcijferige groei, een verbetering van het marktaandeel en groei van de online business. Tegelijkertijd geeft het bedrijf zelf aan dat uitgaven onder controle worden gehouden zolang de huidige onzekerheid duurt.
Wie zoekt naar kwaliteit in de portefeuille, kan eigenlijk niet om LVMH heen. Het bedrijf staat symbool voor merken met absolute wereldklasse. Ook als we dit vergelijken met de weinige concurrenten die er zijn, steekt LVMH er met kop en schouders bovenuit. De prestaties van de onderneming liegen er niet om. We houden nog een slag om de arm met het oog op het laatste kwartaal van dit jaar, maar vinden het idee dat de onderneming de huidige malaise van zich afschudt, aantrekkelijk.
Analisten positief
Het aandeel krijgt slechts 2 verkoopadviezen. 25 Analisten kopen het aandeel en 6 hebben het op ‘houden’ gezet. Het gemiddelde koersdoel van ruim € 786,- per aandeel impliceert een opwaarts potentieel van meer dan 25%. Een koerswinstverhouding van 23 x de verwachte winst is niet goedkoop, maar de luxegigant verdient absoluut een premie ten opzichte van haar concurrenten. Met een vleugje hoop dat consumenten bereid blijven luxe te kopen en de Chinezen een inhaalslag gaan maken, maakt het aandeel aantrekkelijk.
Beleggen in sterke merken zoals LVMH? Bekijk dan de MerkenTopSelectie!
Heb je vragen?
Bel, e-mail of maak een afspraak met ons. Wij adviseren je graag persoonlijk!