Hoe beleg je in de beste aandelen? (deel 1)
Hoe beleg je in de beste aandelen? (deel 1)
Hoe beleg je in top aandelen? Bij de WereldTopSelectie gebruiken we daarvoor de fundamentele analyse. Deze podcast is een eerste aflevering uit de serie: ‘hoe beleg ik in de beste aandelen?’. In deze eerste aflevering gaat het over het business model. Ook is er een beleggingsspel dat lijkt op ‘De slimste mens’.
Drie aandelen onder de loep
Iedere aflevering nemen we drie aandelen onder de loep die met elkaar strijden om de beste fundamentele eigenschappen. Deze aflevering is gekozen voor Microsoft, Just Eat Take Away (JET) en KLM. Dit zijn toevallig heel verschillende bedrijven die alle drie op de een of andere manier in het nieuws zijn. Ook hebben deze aandelen iets met de fundamentele analyse waar wij het in deze podcast over gaan hebben.
Wat is een fundamentele analyse?
Fundamentele analyse is de techniek in de beleggingswereld waarbij analisten de aantrekkelijkheid van een aandeel ten opzichte van andere beleggingsmogelijkheden trachten te beoordelen door middel van een analyse van de gang van zaken in die onderneming of die bedrijfstak. Marijn Trousset behandelt het business model, de kwaliteit van het management, de financiële huishouding en in de laatste aflevering wordt de waardering besproken.
Het business model
Deze aflevering gaat over het business model. Het business model is opgedeeld in een aantal onderdelen. Bij de WereldTopSelectie analyseren wij dat op de volgende manier.
We kijken naar vier aspecten. Dit zijn, als eerste, de waarde propositie en, als tweede, het verdienmodel. Als derde kijken we naar de competitieve voordelen van een onderneming of merk en als vierde kijken we naar de adresseerbare markt. In het Engels wordt dit ook wel de TEM genoemd. TEM staat voor de ‘Total Adressable Market’.
Het aandelenspel
Het aandelenspel in deze aflevering houdt in dat we de bedrijven aan bovenstaande punten toetsten. Wie scoort hoog of laag? Welk aandeel scoort het best? Uiteindelijk wint een bedrijf, mag de tweede onderneming door en valt de minst scorende af. Daar komt dan in de volgende aflevering een nieuw aandeel voor in de plaats.
Trousset is in de analyse kritisch op de waarde die een bedrijf creëert. “Bij KLM is dat vrij duidelijk. Je kunt namelijk met het vliegtuig van A naar B. Ook bij JET is de dienst concreet; zij bezorgen een maaltijd”, zegt Trousset. “Bij Microsoft is de waarde creatie diverser. Zij bieden online producten aan: ze leveren computersoftware, hebben een zoekmachine en bieden spelletjes aan. Dit is veel breder.”
Nieuwste manieren van waarde creatie
Recent is Microsoft in het nieuws met ChatGPT. “Neem je dat dan mee in je analyse, vraagt Cordes aan Trousset. “Jazeker”, is zijn antwoord. “Het gaat hier om de nieuwste manieren van waard creatie. Het is allemaal heel innovatief. ChatGPT heeft het hele online zoeken compleet veranderd. Je krijgt een antwoord als je gewoon een vraag stelt.”
Wat is onderscheidend?
Wanneer is een waarde propositie goed? Wat is onderscheidend? Wat is wel of geen goede investering? Dit zijn allemaal vragen die de fundamenteel analist stelt. Trousset vindt de productinnovatie een heel belangrijk punt. Hij noemt ChatGPT als zeer innovatief en vergelijkt dat met het vliegen. Vliegen is nog steeds hetzelfde als dat het 20 jaar geleden was. Hoe zit dat dan met JET? Twee of drie jaar geleden zag je nog niet zoveel scooters en fietsen van maaltijdbezorgers over de weg gaan. Nu wel. Ook dit is zeer innovatief.
Het verdienmodel
Bij het onderwerp verdienmodel vindt Trousset de prijsstelling erg belangrijk. Bedrijven die moeten concurreren op prijs, hebben bij hem niet de voorkeur. Als een bedrijf steeds gedwongen wordt haar prijzen te verlagen, werkt dat niet positief op de cijfers. Een bedrijfsmodel als dat van KLM scoort op het onderwerp verdienmodel niet goed. Voor JET is de vraag of het verdienmodel duurzaam is. Het bedrijfsmodel wordt inmiddels nageaapt en concurreert eigenlijk ook op prijs en snelheid van bezorgen. Microsoft heeft echter nog steeds mogelijkheden om de prijzen van hun producten te verhogen. Microsoft wint op het punt “verdienmodel’. Cordes noemt in dat kader nog eens de merkenkracht. We gaan door naar het volgende onderdeel van het business model.
Het draait om kasstroom
De belegger wil jaarlijkse groei zien. Cordes vindt het belangrijk om het geld dat verdiend wordt, opnieuw gebruikt kan worden. “Het draait om kasstroom. De winst kan terug naar de aandeelhouder in de vorm van een winstuitkering of dividend. Optimaal is het wanneer het grootste gedeelte van de winst wordt geherinvesteerd in groei van de onderneming. Je kunt heel snel groeien, maar die groei kun je morgen weer kwijt zijn”, zegt hij. Een bedrijf dat in staat is om jaarlijks een stabiele groei te realiseren, heeft zijn voorkeur. Groei vindt hij van wezenlijk belang. En ook saaie en degelijke bedrijven kunnen groeien. Tegelijkertijd is de vraag: wat ga je met die groei doen en is de groei duurzaam?
Ook de kracht van het merk is echt iets waard. Ook voor een belegger. Misschien is JET wel een bedrijf voor de toekomst, maar wat Cordes betreft wint nu Microsoft op dit punt. Ze zijn aanwezig in wereldwijde groeimarkten en hebben in al deze markten een top-3 positie. Daarbij komt de ‘moat’ die het merk heeft. Moat is ook merkenkracht. Je kunt namelijk niet zo makkelijk overstappen naar een ander product.
DNA om de grootste te blijven
Competitieve voordelen zijn volgens Marijn Trousset belangrijk. De WereldTopSelectie belegt in ijzersterke bedrijven die het DNA hebben om de grootste te worden. En die bovendien het DNA hebben om de grootste te blijven. Dat DNA zie je terug in de brand value selectie. En daarmee in de MerkenTopSelectie.
Wat is de waarde van een merk? Is KLM ook een topmerk? Misschien voor Nederlanders wel, maar mondiaal valt dat tegen. Trousset zegt ook dat er weinig redenen zijn om met KLM te vliegen in plaats met een andere maatschappij. Technologische voorsprong en de schaalvoordelen die bedrijven hebben, zijn volgens Trousset ook van belangrijk bij het business model.
Typisch Nederlands
Ten slotte behandelen we de TEM (Total addressable market). Als voorbeeld nemen we de markt voor een typisch Nederlands product: stroopwafels. Die markt blijft waarschijnlijk beperkt tot Nederland. In het geval van JET kan de markt wereldwijd zijn, mits je toegang krijgt tot die markt. In dit voorbeeld wordt China aangehaald. Als het in een regio niet verkocht kan of mag worden, dan is de TEM dus uiteindelijk beperkt.
Fundamentele analyse in stappen
Marijn maakt de fundamentele analyse in stappen. Hij start zijn analyse met het business model. Die hebben we behandeld. Stap 2 betreft de kwaliteit van het management en de derde stap de financiën. Het gaat dan onder andere om de balanshuishouding en de winst- en verliesrekening. Als laatste analyseert hij de waardering van het aandeel. Dit is ook de volgorde van de podcast afleveringen.
De eerste stap bij de selectie van de beste aandelen begint altijd met het maken van je huiswerk; de fundamentele analyse. De fundamentele analyse is bij de selectie van topaandelen de meest belangrijke tool om te komen tot een beleggingskeuze.
Spel heeft een afvaller
Wie valt af? Dit spel heeft een afvaller. Bij “De slimste mens” gaat dat ook zo. In deze case zien beide analisten KLM als de afvaller. Ook al is het laag gewaardeerd en daardoor misschien koopwaardig. Cordes vindt dat KLM niet in de selectie van WTS hoort. JET daarentegen is nu nog te klein, maar gaat als goede tweede mee naar de volgende ronde. Microsoft wint met glans de eerste ronde en scoort op alle fronten als beste.
Microsoft en JET gaan dus door naar de volgende aflevering: “Kwaliteit van het management.” Welk bedrijf komt erbij? Een bedrijf dat veel in het nieuws is, en Nederlands. Dat is Philips.
Vragen?
Heb je zelf een vraag die wij in een podcast kunnen beantwoorden? Laat het weten via info@bustelberg.nl
Wil je meer weten over de werking van een van de besproken fundamentele analyse, neem gerust contact op. Stuur een e-mail naar info@bustelberg.nl. We leggen het graag uit.
Heb je vragen?
Bel, e-mail of maak een afspraak met ons. Wij adviseren je graag persoonlijk!